Vlečky v Hořovicích

Již roku 1889 nebo 1892 byla postavena známá vlečka do železáren v Komárově. Měřila 2,8 km a odbočovala na stejném místě jako dnes, po přestavbě v souvislosti se zdvoukolejněním úseku Hořovice – Zbiroh je to km 60,683 (druhá kolej v provozu od 11. 5. 1929). Oproti minulosti je zde však jeden zajímavý rozdíl. Zatímco dříve odbočovala z širé trati, dnes vychází ze stanice Hořovice. Nebyla však prodloužena, naopak obvod stanice se protáhl až sem. Působí kuriózně, když při jízdě od Plzně stojí u pravé koleje vjezdové návěstidlo, zatímco u levé návěstidlo traťového autobloku.

V roce 1930 byla dokončena odbočka z komárovské vlečky, z km 1,44. Již před rokem 1960 byla zase zrušena. Zůstaly po ní náspy na březích Červeného potoka.

Kmenová vlečka do dnešních strojíren Buzuluk Komárov už také dožívá. Hlavy kolejnic jsou více rezaté než „jeté“. Koncová větev v Komárově, s mostem přes Červený potok a přejezdem silnice do druhé části areálu, není pojížděna už dlouhou dobu.

Z traťové koleje asi v km 59,0 odbočila roku 1912 postavená vlečka do slévárny v Hořovicích a pokračovala ještě přes okresní silnici do sirkárny. Tehdy měřila 1 kilometr. Při zdvoukolejnění v roce 1929 byla rovněž přestavěna, nyní odbočuje hned za plzeňským zhlavím. Roku 1951 byla zkolaudována odbočka této vlečky. Nová větev je dnes delší než původní zakončení a délka vlečky od traťové koleje dosahuje asi 1,6 km. Strojírenský areál se rozšířil a pohltil i bývalou sirkárnu, včetně úseku okresní silnice, která byla přeložena na okraj závodu. Tato vlečka je využívána rozhodně víc než komárovská (stav všech vleček v březnu 1995).

Jaroslav Přibyl, září 2005

Příspěvek byl publikován v rubrice Historie železnic ČR. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář